2009 IS EVIL OF GREAT IMPORTANCE TO THE GOOD?

De individuele tentoonstelling “Is evil of great importance to the good?” liep van 28/2 tot 17/5 in galerie het Zwart Huis te Knokke. Deze reeks schilderijen, gestart in 2006 over de impakt van een religieuze (of politieke) ideologie op het individu, is ontstaan n.a.v een verblijf in Andalusië en z’n fascinatie voor de Semana Santaprocessies.

JOHAN CLARYSSE
Is evil of great importance to the good?

 

recente schildeijen
27 februari – 24 mei 2008

 

In 2006 verbleef Johan Clarysse in een kunstenaarsresidentie in Andalusië. Hij raakte er gefascineerd door de processies tijdens de Semana Sancta omwille van hun inhoudelijke en puur plastische motieven: de boetelingen met hun puntkappen (die ook al Goya fascineerden), de ingetogen vrouwen met mantilla, de loodzware barokke draagplatforms, de verstilde dramatiek.
Deze beelden brachten bij Clarysse zowel gevoelens van aantrekking als van afkeer teweeg en deden vragen rijzen over de verwevenheid van religie en politiek, over pijn en geweld, over collectieve identiteit en ontindividualisering, over geënsceneerde en authentieke emotie.

 

Op basis van eigen fotomateriaal, videomateriaal en gemanipuleerde internetbeelden verwerkte de kunstenaar deze processie-ervaring tot een reeks schilderijen en tekeningen met als centraal thema de dubbelzinnige impact van ideologieën op het individu. Een aantal werken in de reeks refereren onder meer naar de Ku Klux Klan en andere politiek gewelddadige ideologieën.

 

Johan Clarysse (°1957) die zich pas na zijn studies filosofie aan de kunst wijdde, woont en werkt in Brugge. Zijn veelzijdige opleiding weerspiegelt zich in zijn oeuvre.

 

Zwart Huis
Zeedijk 635 – 8300 Knokke
www.galeriezwarthuis.be
info@galeriezwarthuis.be
Contact :
Gerda Vander Kerken – 0478 930 315 – gerda.vander.kerken@telenet.be

 

Open :
za zon 14-18 uur en op afspraak

 

Recensies:244_1 244_2 244_3

 

RECENSIES<244| Voor meer info : http://www.galeriezwarthuis.be

2009 CONFESSIONES

De volgende individuele tentoonstelling “Confessiones” van Johan Clarysse vond van 27/2 tot 28/3 2009 plaats in galerie S&H De Buck te Gent. De inleiding op de vernissage gebeurde door prof. Willem Elias.

In deze reeks bracht Clarysse vooral een reeks ‘filosofische portretten’ in confrontatie met enkele vrouwenportretten.

Perstekst

JOHAN CLARYSSE
“ Confessiones” recente schilderijen

27 februari – 28 maart 2009
Opening door Willem Elias 27 februari 20 uur

“Johan Clarysse onderzoekt, drukt uit, stelt vragen en schildert daartoe verstilde beelden. De eenduidigheid van wat je op het eerste gezicht ziet wordt in zijn werk consequent in vraag gesteld.”(Ludion brochure)

Dit is in deze tentoonstelling, waarvan de titel knipoogt naar Augustinus en waarin de kunstenaar een reeks ‘portretten’ brengt, niet anders.
Het betreft portretten van al dan niet bekende filosofen, in hoofdzaak uit de 20ste eeuw. Alhoewel duidelijk herkenbaar, gaat het niet om conventionele portretten.
Door de eerder ‘nonchalante’ schilderswijze en de toevoeging van tekst en/of andere tekensystemen overstijgen de schilderijen zichzelf, willen ze een overwinning zijn op hun eigen onderwerp. Het getoonde ‘portret’ wordt geproblematiseerd of geïroniseerd en verliest daardoor zijn oorspronkelijke eenduidigheid en vanzelfsprekendheid.

Wat Clarysse uiteindelijk beoogt, is het maken van ‘interessante geschilderde beelden, die op een heldere manier raadselachtig zijn. Dat het in deze reeks om portretten van filosofen gaat is niet onbelangrijk, maar in zekere zin secundair. De inhoud is voor hem een aanleiding, een ‘alibi’ om stil te staan bij het statuut van het beeld enerzijds en om de mogelijkheden en beperkingen van het medium schilderkunst anderzijds te exploreren.

De werken in deze serie kun je lezen als ‘bekentenissen’ in meerdere betekenissen van het woord. Ze lijken iets te onthullen over de afgebeelde filosoof : zijn (vermeende) obsessies, gevoeligheden, ambities,overtuigingen… . Evenzeer onthullen ze iets over de maker, over hoe hij zich tot deze filosofen verhoudt of wenst te verhouden.
En toch ogen deze schilderijen geenszins zwaarwichtig. Uit de schilderijen spreekt zowel ernst als speelsheid, pathos als ironie.

Zo bv wordt een portret van Heidegger overtekend met een niet nader bepaald vlaggensymbool, refereren de pijlen in Nietzsches borst naar het martelaarschap van de Heilige Sebastiaan, lijkt Julia Kristeva een vormloze, wat bevreemdende ballon met zich mee te dragen enz
Naast de tekens of symbolen die het portret vergezellen en terzelfdertijd verstoren, verschijnen er – zoals in zijn vorige reeksen – ook af en toe woorden op het doek met eenzelfde functie. Ze zijn nooit bedoeld als illustratie of duiding, maar staan in een ambigue, weerbarstige relatie tot het beeld.

Galerie S&H De Buck Zuidstationstraat 25 9000 Gent
E:sdebuck@skynet I :www.siegfrieddebuck.be/galerie www.johanclarysse.be

Contactpersoon : Hermine De Groeve -0032/09/225 10 81- sdebuck@skynet.be

 

Recensie:

244_1

2008 ZIN IN GEZIN

Johan Clarysse levert het beeldmateriaal voor het boek ‘Zin in gezin’ dat zopas is verschijnen bij uigeverij Lannoo, www.lannoo.be223lannoo

2008 MINIATUREN

‘Miniaturen’, een tentoonstellingsproject met een twintigtal kunstenaars rond de bundel ‘Gras dat verder groeit’ van Jozef Deleu krijgt z’n tweede editie in het CC Centrum De Doos te Hasselt. De tentoonstelling loopt van 15 november tot zo 18 januari 2009.186_power600

2008 SPEL VAN DE WAANZIN

Johan Clarysse toont een aantal werken in de tentoonstelling ‘Het spel van de waanzin’ in Museum Dr. Guislain te Gent. De tentoonstelling loopt van 4 oktober 2008 tot 12 april 2009. Ze verkent de gespeelde gekte in filmfragmenten, beelden van theaterstukken, historische schilderijen, art brut en hedendaagse kunst. Met plastisch werk van o.m Fernand Khnopff, James Ensor, Jan Fabre, Dirk Braekman, Goran Djurovic, Koen Broucke, Ger van Elk, Guy vanden Bossche,… Meer informatie op www.museumdrguislain.

2008 MODERN CHINESE ART FOUNDATION

Johan Clarysse neemt deel aan de groepstentoonstelling van augustus tot september 2008 in het MCAF (Modern Chinese Art Foundation) in Peking met recent werk (catalogus voorzien). 224_beijing-012 225_beijing-032

2008 DIVA’S DON’T DIE

Er loopt een individuele tentoonstelling onder de titel ‘Divas (don’t) die’ in het Kasteel van Gaasbeek van 27/6 tot en met 17/8. De tentoonstelling is opgevat als een dialoog, een dialoog tussen het rijke  historisch erfgoed van het kasteel, divakostuums uit de collectie van de Vlaamse Opera (als ‘schimmen’ in de kasteelruimtes rondwarend), en de hedendaagse schilderijen van Johan Clarysse, waarin film- en ander diva’s vaak de hoofdrol  spelen. De exposite wil vragen stellen over de ambivanties van het diva-zijn,  waarheid en mythe, verhullen en onthullen, uiterlijke schijn en innerlijke verborgenheid, burgelijkheid en rebellie… lees persbericht Divas en  in PDF Folder pdf en 241Op woensdag 25 juni 2008 was er een reportage over de tentoonstelling in het programma Mezzo van Radio 1.

2008 MONOGRAFIE NU VERKRIJGBAAR

In december 2007 verschijnt een monografie/kunstboek over het werk van de laatste vier jaar van Johan Clarysse. Het boek verschijnt bij Ludion en telt 130 pagina’s. Naast een 80-tal kleurenafbeeldingen zijn twee kunstkritische teksten en een interview opgenomen.

Het boek komt tot stand in samenwerking met Luc Derycke (MER paper kunsthalle), een autoriteit wat betreft het vormgeven van kunstboeken in onze contreien (zie www.lucderycke.be). Zijn veelvuldige samenwerking met musea als het S.M.A.K., het MuHKA en andere kunstinstellingen, getuigen hiervan. Een eerste tekstbijdrage is van Marc Ruyters, bekend Vlaams kunstcriticus die o.a. schreef voor Knack, De Morgen en de cultuurbijlage van de Financieel Economische Tijd. Hij is tevens stichter en hoofdredacteur van <H>art, tijdschrift voor hedendaagse kunst. Een tweede, meer kunstfilosofische bijdrage is van de hand van Stef Van Bellingen, gewaardeerd kunstcriticus, curator van diverse tentoonstellingen en medewerker van o.m. Amarant. Ten slotte is in het boek ook een gesprek opgenomen tussen professor F. Geerardyn van de Rijksuniversiteit Gent en Johan Clarysse, dat vooral focust op het thema kunst en psychoanalyse. Al deze teksten zullen ook in het Engels vertaald en gepubliceerd worden.

Het boek is te koop voor 25 euro en zal vanaf januari 2008 in de boekhandels te vinden zijn.

Tevens is er een speciale oplage van 20 gesigneerde exemplaren met een originele tekening erbij. Enkele voorbeeldtekeningen vind je hier…

Een aantal tekeningen die als editie bij de recente monografie zijn gemaakt, zijn vanaf eind mei nog te bekijken en te bestellen via de website van uitgeverij Ludion http://www.ludion.be.

2008 DE CANVASCOLLECTIE

221Drie werken van Johan Clarysse werden geselecteerd voor de tentoonstelling ‘De Canvascollectie’ in het Bozar- Paleis voor Schone Kunsten te Brussel. De expositie opende op vrijdag 23 mei en loopt tot 15 juni.

2008 MONOGRAFIE VOORSTELLING

Op zondag 17 februari om 10.30 uur was er een tweede presentatiemoment van de monografie in Brugge in samenwerking met Ludion en boekhandel De Reyhere. Het geheel ging door in de boekhandel zelf en omvatte naast een interview door kunstkriticus Johan De Bruyne, enkele muzikale momenten door celliste Liselot Watté en een receptie.