2005 LINEART
Johan Clarysse nam met een ‘one-man-show’ (in het luik ‘Belgium is calling’) deel aan Lineart 2005 van 2 t.e.m. 6 december 2005 in Gent. Meer info over Lineart op http://www.lineart.be.
2005 BEELDSPELINGEN/JEUX D’IMAGES
Johan Clarysse stelde samen met Boaz Kaizman (Isr) tentoon in Ciap, Zuivelmarkt 44, 3500 Hasselt, van 22 juli tot 3 september 2005. Voor meer infomatie surf http://www.ciap.be.
Tekst bij reeks BEELDSPELINGEN/JEUX D’IMAGES, 2005.
|> Boaz Kaizman en Johan Clarysse dansen beiden op een dunne koord. Langs de ene kant gaapt de afgrond van onze beeldcultuur, langs de ander kant het diep van het woord. En in deze grijze zone tussen woord een beeld creëren zij beiden, vanuit hun eigen achtergrond, artefacten als woordspelingen. De filmstills van Clarysse beklijven als een schreeuw om de onmacht van communicatie, terwijl de enigmatische woordinstallaties van Kaizman de toeschouwer achterlaten in Kafkaïaanse vervreemding. Overigens, toeschouwers zijn niet toegelaten!
|> Boaz Kaizman and Johan Clarysse are like walkers on a high wire. On the one side yawns the bottomless abyss of our visual culture, on the other side the deep of words. And inside this gray area between word and image, they create both, out of their own background, artefacts as word games. The filmstills of Clarysse sink in as a cry because of the impotence of communication. The enigmatic word installations of Kaizman leave the beholder behind in a Kafkaian alienation. Beside, beholders are forbidden!
Joannes Késenne
2005 RECENTE SCHILDERIJEN
Nieuw werk van Johan Clarysse kon je van 29 maart tot 24 juni 2005 bekijken in de galerie Mercator , Desguinlei 100, 2018 Antwerpen. De galerie is gratis toegankelijk, elke werkdag van 9 tot 17 uur.
Op donderdagavond 14 april om 19.30 uur was er in de galerie Mercator een causerie. Curator en kunstkenner Stef van Bellingen sprak met Johan Clarysse over zijn werk.
2005 VOORBIJ DE GRENS
De rondreizende tentoonstelling ‘Voorbij de grens’ deed vanaf 9 juni 2005 De Markten in Brussel aan. De tentoonstelling was er tot 11 juli te bezichtigen. Eerder was de tentoonstelling reeds te zien in: CC Hasselt (10/09 – 24/10/04), Museum Deinze en Leiestreek (24/04 – 13/06/04) en in De Brakke Grond, Amsterdam: 6/09 – 22/10/03
2004 Alle lust will ewigkeit II
Deze individuele tentoonstelling in galerie Utopia te Damme http://www.galerie-utopia.be/ liep tot half december 2004. De opening vond plaats op zaterdag 9 oktober 2004 vanaf 15 uur met een inleiding door Paul Rigolle, dichter en auteur. Hier vind je de tekst van Paul Rigolle
De individuele tentoonstelling “Alle Lust will Ewigkeit II” in galerie Utopia te Damme liep tot half december 2004.
De opening vond plaats op zaterdag 9 oktober 2004 vanaf 15 uur met een inleiding door Paul Rigolle, dichter en auteur.
De tekst:
(1) …Het is een lange weg, een merkwaardige queeste die de schilder intussen heeft afgelegd. Niet voor de hand liggend, geen platgetreden pad is het om zoals Johan Clarysse van het lyrische nog ongrijpbare, uit te komen in het herkenbare en toch zo zeer bevreemdende. Elke tentoonstelling van Johan Clarysse brengt hem verder op de weg. Elke tentoonstelling is een stap in een richting. Een tussenstap, halte, een ‘pas op de plaats’ …
(2) Het zijn als stills zegt men, de recente schilderijen van Johan Clarysse. De ver-still-ing. Het stil in zichzelf te kijk zetten. Een beeld van het beeld. De flitsende film van elke dag die even wordt stilgezet, het isoleren, het bevriezen van, actie die bevroren wordt. De verstilling. Wie ontvankelijk is, wie er klaar voor is, merkt evenwel dat het beeld niet alles is. Dat er meer is. Veel meer. Het beeld is niet alles wat we zien. Veel speelt zich af buiten het beeld. Achter, onder het beeld… Het is het bevreemdende geheel. De spanning tussen wat het oog ziet en wat het meent te zien. Soms lijkt het alsof er in het werk zelf al een kijker zit. En voor we het weten staan we voor hem zelf te kijk.
(3) Zoals bij iedereen van ons, huizen ook bij hem duidelijk meerdere zielen in één en dezelfde borst. Filosoof, psycholoog, schilder… Interdisciplinair en naast elkaar maar toch ook alles inéén. Een mens kan immers van alles zijn. Mengsel, samenstelling, legering, amalgaam. Geworden wat we lazen, zagen, zegden, voelden, deden, dachten. De kunstenaar Johan Clarysse staat ondertussen midden het leven – zoals dat zo mooi kan worden gezegd. Hij heeft en zet graag, naar hij zelf zegt, verschillende brillen op. Zijn ontvankelijkheid voor indrukken en sferen is met de jaren alleen maar groter geworden. Krantenkoppen, beelden uit films, citaten, zinnen… Wat ie pikken kan, oppikken uit en van de wereld zien we vaker terugkeren in zijn werk. Het spanningsveld tussen het beschouwende en het evocerende, tussen het direct emotionele en het cerebrale, tussen vorm en inhoud, woord en beeld lijkt met de jaren een groter evenwicht te kunnen vinden. De tekst als volwaardig element en de veelvuldige link met de rijke voedingsbodem van de cultuur in het algemeen en de literatuur en de film in het bijzonder, is in zijn werk nooit ver weg. Maar meer nog dan aan het proza lijkt het werk van de kunstenaar Clarysse verwant aan de poëzie. Proza en ook de filosofie zoeken het raadsel op te lossen, poëzie maakt het raadsel alleen maar groter. Ik meen mij niet te vergissen als ik zeg dat in het huis van Johan Clarysse vooral ook een dichter huist.
(4) “Het leven is een slagerij waarin enkel vis te koop is”. Het is een citaat van de Schaarbeekse surrealist Marcel Mariën, wapenbroeder destijds van Magritte. Schrijver, schilder. Het citaat zegt wel iets. Bijvoorbeeld: “Ook een manier om tegen de wereld aan te kijken”. Humor en ironie kunnen ons inderdaad wel vaker redden. Moeten ons wel vaker redden. Maar ze doen niettemin niets af van het feit dat met elke kunst van enig niveau de dingen er nu eenmaal niet simpeler op worden. Gelaagd. Multi-interpretabel. Pluriform. Nooit eenduidig is de wereld van de kunstenaar die het ernstig onderzoek niet uit de weg gaat. Johan Clarysse is, dat lijdt geen twijfel, zo’n kunstenaar. Zijn wereld bestaat uit vele werelden. Getekend door de zorgvuldig aangebrachte nuance, de tonaliteit in al zijn vormen… Schilderen is voor Johan Clarysse een poging om greep te krijgen op de werkelijkheid. Greep op zijn werkelijkheid. En, laten we wel wezen, die heeft, met alle respect voor de meester-spekslagers onder ons, maar weinig uitstaans met wat ik voor één keer de platte dolgedraaide wereld van de keurslagers wil noemen.
(5) …Voor de rest zijn de dingen zoals ze zijn. Al hebben we met zijn allen wel vaker het gevoel een dam te moeten opwerpen tegenover het verloederde, het lelijke, het wanstaltige, het over-geacteerde… zeg maar tegen de wereld van het gedrocht. Laten we het vandaag – en ook morgen – maar ‘ns opnemen voor elke stem die spreekt en daar ook een reden voor heeft. Elke eerlijke nieuwe stem die opstaat is een kans. De stem van Johan Clarysse kennen we al een tijdje. Laten we ze koesteren en doorklinken in wat we zien. Om nog maar ‘ns de dichter te parafraseren: Kijk maar, er staat niet wat er staat. Kijk maar, je ziet niet wat je ziet. En dat beste mensen is, wat ik u nu mag voorstellen. Laten we maar ‘ns uitgebreid en met zijn allen onze aandacht verdelen tussen wat we zien en wat we niet zien.
Paul Rigolle, 9/10/2004
De individuele tentoonstelling “Alle Lust will Ewigkeit II” in galerie Utopia te Damme http://www.galerie-utopia.be/ liep tot half december 2004.
De opening vond plaats op zaterdag 9 oktober 2004 vanaf 15 uur met een inleiding door Paul Rigolle, dichter en auteur.
2004 ALLE LUST WILL EWIGKEIT
Tot 5 juni 2004 liep deze tentoonstelling met nieuwe werken in CC De Spil te Roeselare. De tentoonstelling werk ingeleid door Joannes Késenne, voorzitter Comissie BK West-Vlaanderen. Naast werken in de tentoonstellingsruimte van De Spil zelf, vond er een ‘afficheproject’ plaats dat het grensgebied tussen kunst en reclame exploreerde. Hier vind je verschillende affiches in Roeselare
alsook foto’s van vernissage op zondag 9 mei 2004 om 11u