2018 “Guilty or innocent, that isn’t the question” in Gent
Solotentoonstelling met nieuw werk in galerie S&H De Buck. Opening 16 september om 15u. Met muzikale performance door Peter Jacquemyn (contrabas) en inleiding door Bruno Vanobbergen (kinderrechtencommisaris).
‘guilty or innocent, that isn’t the question’,100×80 cm,2018
Johan Clarysse stelt in deze reeks schilderijen vragen, vragen rond het statuut van het kind, de grenzen tussen volwassen en onvolwassen, hij exploreert de blik van het kind op de volwassen wereld en de blik van de volwassene op het kind.
Enerzijds – in de lijn van de opvattingen van een J.J Rousseau- is de socialisatie van het kind tot de volwassen leeftijd te beschouwen als een vorm van macht, uitgeoefend door (goedbedoelende) ouders, de school en allerlei maatschappelijke instituties. Het gaat om een geleidelijk proces waarbij de onschuld en de puurheid van het kind zienderogen wordt afgeremd. Anderzijds kan men de vraag stellen of het kind of de jongere wel zo puur en onschuldig is zoals de common sense ons laat geloven. Het concept kind zoals wij het nu kennen is trouwens van relatief recente datum.
Maar terzefdertijd gaat het natuurlijk over schilderkunst en de manier waarop hij deze thema’s schilderkunstig vormgeeft. Het spanningveld tussen het hoe en het wat. Zijn beelden en portretten zijn niet rechtlijnig, ze blijven dubbelzinnig : tederheid en dreiging, schuld en onschuld, speelsheid en ernst, nostalgie en kritiek, zijn met elkaar verweven of roepen mekaar op.
Finissage expo met film ‘Cria Cuervos’ van Carlos Saura: 21 oktober 14u-17u.
Recensie H-Art:
In de schilderijen en tekeningen van Johan Clarysse betreden we een caleidoscopisch panopticum opgebouwd uit geschilderde filmstills à la David Lynch of Lars von Trier. De kunstenaar….
artikel h-art guilty or 1 Verder lezen →
2018 Kunstenfestival Watou
Van 30 juni tot en met 2 september kan je in het grensdorp Watou terecht voor de 38ste editie van Kunstenfestival Watou. Met als overkoepelend thema Over het verlangen en de troost brengt vzw Kunst verzamelde verhalen van kunstenaars en dichters samen langs het parcours doorheen het dorp. Het essay Het wankele evenwicht van het verlangen dat schrijver/dichter Bernard Dewulf eerder schreef voor De Standaard dient als inspiratie voor de geselecteerde kunstenaars, schrijvers en dichters.
Mijn bijdrage, twee werken uit de reeks ‘Suspicious landscapes’, is te zien in de graanschuur, samen met werk van o.a. Edith Kyndt, Thomas Lerooy, Randall Casaer, Arno Quinze, Sophie Bouvier Ausländer, Greet Desal, Peter De Meyer, Gerd Kanz, Hans Defer, Christina Mignolet, Ludovic Laffineur
2018 Artist talk Arnhem
Artist talk op 28 mei om 19u: ‘ Hedendaagse kunst…en de eeuwige odyssee van de schilderkunst’. In het kader van een lezingenreeks in O-68-gallery in Velp (Arnhem), voorjaar 2018:
16 april José Heerkens, Zeeland NL: Hedendaagse kunst…, op zoek naar ruimte
30 april Jan Swart, Groningen NL: Hedendaagse kunst…, en de kunst van het kijken
14 mei Karen Vermeren, Gent BE: Hedendaagse kunst…, breuklijnen
28 mei Johan Clarysse, Brugge BE: Hedendaagse kunst…, en de eeuwige odyssee van de schilderkunst
2018 Expo galerie Chassé Breda
“Can a cow be called a horse”: individuele expo in galerie Chassé te Breda. De tentoonstelling toont een selectie van een dertigtal werken van de laatste 15 jaar en loopt van 31 maart tot en met 30 juni.
Opening: za 31 maart om 16u met een introductie door de Nederlandse kunstcriticus Tom Molenaars.
2018 BAD (Belgian Art and Design) ICC Gent
BAD is een gloednieuw event met focus op Belgische kunst en design en onder het curatorschap van Daan Rau en Siegrid Demyttenaere. Werk van mij vind je op de stand van galerie S&H De Buck.
2018 Cover Boek Psychoanalyse en Cultuur : ‘dwingende vrijheid’
2018 ‘I’ve never lied to you’ in Bogardenkapel Brugge
Expo as part of 300 yers Academy Bruges. With work of Johan Clarysse, Sylvie de Meerleer and Matthias Knockaert.
‘I’ve never lied to you’ as Elvis Presley sang it in ‘Suspicious Minds’. This exposition with works of Johan Clarysse, Matthias Knockaert and Sylvie De Meerleer, starts from the fact: art as a lie. How does the artist and art relate to the lie? The exposition shows paintings that uncover the image, drawings and collages in which construction and deconstruction take place simultaneously…
2017 “Gedaanten van macht” in Art Gallery 0-68 (Arnhem)
Arnhemse stadskrant :
“De Belgische kunstenaar Johan Clarysse (1957) woont en werkt in Brugge. Hij maakt schilderijen, tekeningen en collages. Centraal in het oeuvre van Clarysse zijn de thema’s identiteit en macht. Deze thema’s lopen als rode draden door zijn werk in series met titels als ‘Suspicious Portraits’, ‘Looking at (for) the invisble’, ‘Les charmes discrets du pouvoir’. In de expositie ‘Gedaanten van Macht’ in Art Gallery O-68 zijn werken uit verschillende van deze series aanwezig. De kunstenaar laat zien dat macht een begrip is met veel vertakkingen, dat het overal en nergens is, vaak negatief, maar soms neutraal of zelfs positief. Waar mensen samenleven ontstaat macht…”
lees volledig artikel
Artikel in artcouch.be:lees meer
Tentoonstellingszicht:
www.gallery-o-68.com
2017 Dark Rooms/Beyondphotography
Opening zo 29 oktober om 15u, Sint Jansstraat 15 Brugge
Introductie door Els Wuyts, mede-curator Triënnale Brugge
‘Dark rooms/Beyond photography’ wil in de 10 ruimtes van een prachtig gerenoveerd pand te Brugge een dialoog /confrontatie tot stand brengen tussen fotografie en andere beeldende disciplines (schilderijen, grafiek, collage, skulptuur…). De tentoonstelling is een samenwerkingsinitiatief tussen Gallery 44 en PAK Gistel. De titel van de expo verwijst zowel naar het medium fotografie als naar de thematiek die in de tentoongestelde werken aan bod komt.
Met werk van o.a. Koen Hauser, Pieter De Bruyne, Maria Kapajeva, Kirill Chelushkin, J.M. Chapa, Danielle van Zadelhoff, Karel Fonteyne, Greet Desal, Isabelle Wenzel, Wim Maes, Johan Clarysse, Didier Mahieu, Reniere en Depla, Pieter-Jan Martijn….
2017 Cover+ portfolio in DWB
De confrontatie tussen woord en beeld is een terugkerende keuze in de recentere nummers van het bekende literaire tijdschrift Dietsche Warande en Belfort (DWB). In het zomernummer van DWB is er deze keer gekozen voor het werk van Johan Clarysse. Met onder andere tekstbijdragen over pseudovertalingen, bijdragen van Pol Hoste, christophe Gerrewey, Stefan Hertmans en Bart Vervaeck.